Maryam: stichting The Bridge

13016892_1740116886211127_2103244368_o

 

Je toekomstplan uitvoeren nog voor de toekomst, waarom ook niet?

Iedereen heeft het wel, plannen voor later. Je denkt wel eens na over wat je later van je leven zou willen maken en je vraagt je af hoe je leven er dan uit zou zien. Ook ik heb dit gedaan. Ik had vroeger een lijstje met dingen die ik echt gedaan “moest hebben”. Dat lijstje begon met simpele dromen, maar breidde zich steeds uit. Van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen tot aan het uitgeven van een boek. Voor twee dromen, namelijk het overbruggen van culturele diversiteit en het behalen van maatschappelijke doelen, lag een grotere wens: het oprichten van een stichting.

Ik dacht dat ik deze wens pas kon vervullen na het behalen van mijn diploma, dat het dan de juiste tijd zou zijn. Ik zou er dan zowel de vaardigheden, als de tijd voor hebben. Deze gedachte en eigenlijk uitstel van het oprichten van een stichting werd verstrooid toen mij verteld werd over het project Thuis in de Wijk. Ik kreeg een half jaar de tijd om meerwaarde te creëren in Heusdenhout. Nou echt, wanneer je met deze opdracht en na wat onderzoek concludeert dat er behoefte is aan verbinding binnen deze wijk gaat je belletje al gauw rinkelen. Bingo!

Ik twijfelde eventjes, maar na het besef wat voor waarde en behoefte er was aan de stichting zette ik voort. Ik begon aan de procedure te werken en stelde wat doelen op om in de akte neer te zetten. Ik zou met de stichting graag willen bereiken dat men elkaar ontmoet en erkent in Nederland. Mensen informeren en kennis laten opdoen, zodat ze meningen kunnen vormen die anderen niet zou kunnen kwetsen. Het zou dan immers gebaseerd zijn op onderzoek, gevoerde gesprekken en gedeelde kennis. Ik was blij. Ik deed waar ik van hield, en ik hield van wat ik deed.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Binnen de stichting staat er van alles op de planning, het creëren van een lesprogramma, waarbij de geschiedenis van Nederland in leven wordt geroepen met de gebeurtenissen in andere landen nu, waarvan de mensen uit dat land hier in Nederland zijn. Een soort mengelmoesje van het vak geschiedenis en maatschappijleer. Het voeren van dialoogmiddagen, als gevolg van het lesprogramma maar ook gewoon, omdat het aangaan van een dialoog belangrijk en vooral heel leuk is.

Naast deze bezigheden is er nog heel veel meer wat er bij het oprichten van een stichting komt kijken: het opstellen van de akte, het creëren van naamsbekendheid, waarvoor je heel veel gesprekken moet voeren en bijeenkomsten moet bijwonen als voorzitter, het opzoeken van en contact leggen met gastsprekers, het werven van donateurs en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vermoeiend is het zeker, maar ik ben blij dat ik hier nu mijn energie in kan steken.

Uiteindelijk hoop ik niet alleen in deze wijk iets achter te laten, maar overal een beetje. Om na mijn studie kei hard aan de slag te gaan is het wel handig dat ik de start nu al maak, en bovendien, zoals ik eerder ook zei: ik doe waar ik van houd en ik houd van wat ik doe!

Facebookpagina stichting The Bridge

Geef een reactie

